Beter versus meer slaap

Beter versus meer slaap

Slapen is iets wat door veel mensen als ondergeschoven kindje wordt gezien als het gaat om resultaat. Het is niet zo dat mensen slaap niet waarderen of niet merken dat slaap zorgt voor herstel maar  toch hoor ik als coach altijd dat mensen slaap pas laat bekijken als focuspunt voor resultaat.

Als je doel is om af te vallen, spieren opbouwen, meer energie of revalidatie dan zijn dit vaak de stappen die ondernomen worden.

  1. Loopt door de kruidvat: Fatburner, misschien is dat iets voor mij.
  2. Ik moet minder snoepen
  3. Ik moet (meer) sporten
  4. Ik moet meer op mijn voeding gaan letten
  5. Ik moet meer bewegen (trap, fiets, wandelen etc.)
  6. Ik moet meer slapen
  7. Ik moet beter slapen

Nee het is niet bij iedereen zwart-wit in deze volgorde. Maar het is wel wat je als coach het meeste hoort. En de vraag is dan of dat dit een goed iets is. Ik denk namelijk dat het lijstje omgekeerd veel beter zou werken.

  1. Ik moet beter slapen
  2. Ik moet meer slapen
  3. Ik moet meer bewegen (trap, fiets, wandelen etc.)
  4. Ik moet meer op mijn voeding gaan letten
  5. Ik moet (meer) sporten
  6. Ik moet minder snoepen
  7. Gaat naar Fitj.nl en leest (in deze blog) dat magnesium helpt voor beter en vaster slapen

Als je deze volgorde aanhoudt dan betekent het dat je eerst haalbare stappen neemt naar een duurzame leefstijl. Beter slapen, meer slapen en meer bewegen zijn dingen die echt goed haalbaar zijn (kom ik later op terug).

Als je dan je voedingspatroon gaat aanpassen en gaat sporten ga je echt resultaat boeken.

Dan nog minder snoepen (wat de kwaliteit van je voeding omhoog haalt) en uiteindelijk supplementen gebruiken die aansluiten bij je doel (zoals magnesium werkt voor beter slapen).

Waarom niet gewoon meer slapen

Je kunt veel uren in bed liggen maar niet uitgerust zijn en je kunt een paar uur geslapen hebben en je als herboren voelen. Maar hoe komt dat?

Je slaap heeft meerdere fases die je moet doorlopen en door externe factoren en door slechte gewoontes kun je die negatief beïnvloeden.

Je lichaam maakt sowieso stofjes aan die je helpen bij slapen. Een van de belangrijkste daarvan is melatonine. Die helpt je onder andere met in slaap vallen. Maar wist je dat 1 uur naar een scherm kijken ervoor zorgt dat het 30 minuten langer duurt voor je melatonine aanmaakt.

Zo zijn er dus tal van factoren die invloed hebben op je slaap en die ga ik hieronder met je delen.

Dit is wat je wel en niet moet doen om beter te slapen

Routine

Zorg voor een vast slaapritme. Ga zo vaak mogelijk (liefst elke dag) dezelfde tijden naar bed en sta op een vast tijdstip op. Ga nooit snoozen!

Tracken

Gebruik eventueel een keer een fitbit of een app op je telefoon om je slaap te tracken zodat je weet hoe goed je daadwerkelijk slaapt. Het is geen officieel slaaponderzoek maar als het inzicht geeft en je wordt jezelf ergens bewust van wat je wellicht kan aanpassen.

Cafeïne

Vermijd cafeïne zoveel mogelijk. Je hebt dit niet structureel nodig en zeker niet na 16.00 uur want dan kun je er vanuit gaan het je slaap negatief beïnvloed. Mijn advies is om cafeïne alleen te gebruiken in de ochtend of vroeg in de middag. En ben er bewust van dat in cola of thee ook cafeïne zit.

Slaapkamer

Het woord zegt het al een beetje: SLAAPkamer. Richt je kamer in om er te slapen, ga er niet altijd tv kijken, ga er zeker niet werken maar gebruik je slaapkamer waar het voor bedoeld is. Slapen en seks. Waarom ze het geen slaapsekskamer noemen weet ik ook niet. Taboe? Oke, en we gaan dooorr... ;)

Eten en drinken

Zorg ervoor dat je 1-3 uur voor het slapen gegeten HEBT. Test wat voor jou het beste werkt. Slim is om niet te vetrijk te eten, vooral koolhydraten en geen alcohol. Nicotine is ook slecht voor het slapen.

Supplementen

Er zijn twee supplementen die we je adviseren maar 1 daarvan is helaas (en zonder goede onderbouwing) uit de vrije markt verdwenen: Melatonine. Het stofje dat je lichaam zelf aanmaakt. Deze kun je wel op doktersadvies krijgen.

Maar niet getreurd want het naar ons idee meest effectieve supplement is Magnesium. Het belangrijkste om te leren over magnesium is dat het je lichaam helpt te kalmeren en ondersteunt bij het slaapproces.

Mannen hebben zo’n 400 mg nodig en vrouwen 300 mg. Mensen die fanatiek sporten kunnen eerder denken aan 500 (mannen) en 400 vrouwen).

De magnesium in onze shop is een citraat wat hem goed opneembaar en heel functioneel maakt.

Deze kun je hier bestellen >>

Ja maar ik slaap slecht omdat ……… EXCUUS …………

Geloof me, ik ben een niet-en-slecht-slapen-expert! Ik heb 2 kindjes die al de eerste 4,5 jaar niet doorgeslapen hebben. De oudste is nu 4,5 😉#teamnosleep

Ik weet alles van gebroken nachten, nachten overslaan en dus ook wat het effect is van een nacht goed doorslapen.

Als je als reden voor je slechte slaap nachtdiensten, kinderen of overlast hebt dan adviseer ik je vooral om te focussen op datgene wat je WEL kan aanpassen.

Begin gewoon eens met bovenstaande stappen en probeer elke stap een paar dagen of weken uit. Je zal merken dat als je routines gaat inbouwen rondom je slaap, dat alleen dat al beter is voor de kwaliteit van je slaap.

De duur van je slaap verbeteren is dan nog een kwestie van plannen en indien je kinderen hebt een beetje geluk hebben. Ik focus dus vooral op plannen en kwaliteit van slaap haha.

Resultaat boeken en behouden

Slaap is dus een belangrijk onderdeel van fitter, sterker en strakker worden. Maar het is niet HET onderdeel. Dat doe je altijd door te werken aan het totaalplaatje. Een duurzame leefstijl die je vol kan houden.

Heb je een specifiek doel waar je aan wil werken en je wil echt begeleidt worden in het totaal plaatje zonder dat je daarbij terugval gaat ervaren en zonder dat je allemaal rare diëten en trainingsprogramma’s moet volgen maar gewoon eten wat je wil maar leren hoe je het moet verdelen… neem dan eens contact met ons op door een intake aan te vragen.

We nemen dan contact met je op en we gaan je helpen.

Klik hier om een intake aan te vragen >>

Groetjes Bart

P.s. Vergeet niet om de magnesium te bestellen >>


Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd